Hoe kan ik mij aanmelden voor assistentie op de luchthaven?
Bent u niet zo mobiel en heeft u hulp nodig op de luchthaven, of bij het instappen van het vliegtuig? Dan kunt u een verzoek voor assistentie indienen.
Dat kan na het boeken van de vlucht, via onderstaande link. U geeft daarbij ook aan wat u wel of niet kan zodat we daar rekening mee kunnen houden. Eventuele kosten betaalt u ter plaatse op de luchthaven. We onderscheiden 3 verschillende vormen van immobiliteit:
- U kunt korte afstanden lopen en zelfstandig traplopen (WCHR);
- U kunt korte afstanden lopen maar niet zelfstandig traplopen (WCHS);
- U bent volledig immobiel en u moet in uw stoel getild worden (WCHC). Deze vorm van assistentie kunt u alleen direct via de luchtvaartmaatschappij doorgeven. U mag niet alleen reizen, er dienen minimaal 2 passagiers in het boekingsnummer te staan.
In alle gevallen is het belangrijk dat u ruim 2 uur voor vertrek van de vlucht op de luchthaven bent.
Voor passagiers die reizen met Transavia is het helaas niet mogelijk om assistentie aan te vragen en vlak voor vertrek stoelen te reserveren. Deze worden door Transavia toegewezen.
Tot 5 dagen voor vertrek via het assistentie aanvraagformulier:
Vanaf 5 dagen tot 48 uur voor uw vertrek dient u uw verzoek bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij in te dienen.
-> klik hier Brussels Airlines en dit formulier mailt u naar meda@brusselsairlines.com
Voor vertrek binnen 48 uur kunt u alleen contact opnemen met het help center van de luchtvaartmaatschappij en navragen of de assistentie nog geboekt kan worden.
Passagiers die hulp nodig hebben aan boord mogen niet alleen reizen en moeten begeleid worden door een persoonlijke begeleider van minimaal 16 jaar of ouder die in hetzelfde boekingsnummer geboekt staat.
Dit is van toepassing indien u:
* geheel inmobiel bent;
* een verstandelijke handicap of ontwikkelingsstoornis heeft, waardoor u niet in staat bent om de veiligheidsinstructies van het personeel te begrijpen of op te volgen;
* visueel beperkt, blind en/of doof bent, waardoor u niet kunt communiceren met het cabinepersoneel en de veiligheidsinstructies niet kunt opvolgen;
* niet zelfstandig kunt eten en drinken
* hulp nodig hebt bij persoonlijke hygiëne. Denk bijvoorbeeld aan naar de wc gaan;
* medische zuurstof aan boord moet gebruiken;
* medicijnen of injecties toegediend moet krijgen.
Voor de volledige informatie per luchtvaartmaatschappij verwijzen wij u naar de volgende websites: